Здравата работа е гореща като кислород, а ние искаме да вдишваме.
От курсове и електронни книги до групово обучение и ръководители, онлайн звездите със своите мега усмивки и произведено смирение обещават успех и пари в брой. Обещават милиони. Дават ти финансова свобода. Прокламират да напуснеш училище, университет. Да се присъединиш към тях. Сещаш ли се за кого говоря? Сигурен съм, че се сети. Точно така. Става въпрос за онези МЛМ звезди в интернет.
Хората, които ти показват луксозния си живот, лъскавите коли и богатия начин на живот, който водят благодарение на бизнесите, в които са се включили.
Обожаващите фенове гукат при всеки надпис и блясък на всяка рециклирана „вирусна“ история. Баснословието е безсмислено и съветите са гръмки, но, о, Боже, бихте ли хвърлили поглед на лъскавата им коса?
Те използват различни психологически тактики, за да те накарат да се ангажираш с тях и да се почувстваш така, сякаш пропускаш нещо. Ако си бил в интернет поне пет секунди между годините 2015 и 2020, знаеш за какво говоря. А дори и от преди това.
Ако включиш която и да е 24-часова новинарска мрежа, ще видиш възхитителни заглавия, популяризиращи истории, които могат да накарат дори и най-добре информираните граждани да се чувстват глупаво. От заглавията на новините, в които се съобщава, че Чарлз Менсън е освободен условно, до изфабрикувани акаунти на възрастна дама, която обучава котките си да извършват грабежи, периодичните издания ще направят всичко, за да получат кликвания. Така е и с прословутите network маркетинг специалисти, които искат да се включиш в тяхната мрежа.
Искам да бъда ясен в тази статия, че има много кадърни специалисти, които вършат сериозна работа, честни и талантливи търговци по целия свят. Мрежови маркетинг специалисти, които се промотират етично и морално.
Маркетингът е двигател, който съчетава психологията, образованието и продажбите, за да информира обществеността за големите икономически и научни постижения в нашия свят. Когато се използва от подход на почтеност, маркетингът помага на бизнеса да процъфти. Тази статия обаче не е за тези честни търговци и специалисти.
Тя е за онези другите… Тази статия разказва за това колко лоши актьори и какви измами използват „МЛМ специалистите“ като средство за експлоатация, манипулация и измама на обществеността. Това, което ще последва в тази статия, са лъжите, които „мръсните“ търговци използват, за да откраднат пари от джоба ти, да манипулират гласа ти и да вкарат страх в сърцето ти. Те обещават финансова свобода и грамотност, прокламират да напуснеш своята среда и да се присъединиш към техния култ. Култ, който е лъскав, но само в интернет.
Как стигат до нас?
Ние сме уязвими, отчаяно търсим лесно решение по време на епичния пожар, който е част от нашето време, и те гарантират подобрение. И си мислиш – те са точно като мен. Ако са прикрити в пари, защо не мога да бъда като тях? В маркетинга обичаме да наричаме това свързаност с продажбите. Хората вярват, че ниво на успех е възможно, ако човекът, който го постигне, е само на няколко крачки пред тях.
Но питал ли си се някога дали са квалифициран да преподаваш този лайфстайл? Да, говоря на теб, МЛМ специалиста, който продава този лукс и богатство. Постигнал ли си успеха, за който говориш на толкова много хора? Или историята за успеха ти е онази история, която така добре си научил, че вярваш вече за истина? Хората са казали – повтори една лъжа сто пъти и тя се превръща в истина. Или пък – fake it till you make it? Да, но не е точно така!
„МЛМ специалистите“ са еднакви
Ще ги познаеш изключително лесно. Правят еднакви неща, говорят еднакви наизустени фрази и те винаги се свеждат до финансовата свобода и грамотност, как да изградиш собствен бизнес с малка инвестиция и как да вземеш живота в свои ръце.
А кой друг бизнес модел прокламира всички тези неща? Никой друг! Но можеш ли да постигнеш всички тези неща благодарение на останалите модели? Разбира се. Можеш. Но никой не промотира тези бизнеси, по начинът, който МЛМ-аджиите го правят.
И точно това дразни толкова много. Еднаквостта. Порочността. Наизустените фрази. Еднообразието. Липсата на качество.
Днес по-рано с мен се свърза поредния „специалист“, който е част от „иновативен, нов и бързоразвиващ се“ бранд, който е в МЛМ сегмента. Човекът прочел статия за този бизнес модел тук в Краля и се питаше за моето мнение относно мрежите. Защо съм бил с такова негативно мнение? Какъв е бил моят опит? Защо съм говорил по този начин? С кои компании съм работил? И още, и още….
Истината е, че която и да е статия за МЛМ да прочетеш тук в MarketingZeus, ще видиш, че мнението ми не е положително и съм описал защо. Продължавам да го правя и чрез този материал. Ето, че продължавам да обяснявам защо. Споделял съм го и на близки и приятели. Открит и прозрачен съм.
Психология, психология и пак психология
Повярвай ми като ти казвам, че тази статия е по-скоро предупреждение, отколкото обикновен rant. А понякога и най-скептичните хора могат да се залъжат…
Нашият мозък е твърдо свързан да следва пътя на най-малкото съпротивление, по-мечтаният вариант. И така, ще договорим по-евтиния стратег, графичен дизайнер или програмист, който в дългосрочен план ще ни струва повече. Те ще говорят на жаргон и общата сума на техния опит съществува от учене спрямо учене и правене за другите. Ще отделим стотици за курсове и хиляди за ръководители, уроци преподавани от хора, които никога не са имали работа, опора, дългосрочен опит за осигуряване на успеха, който продават на други. На теб! Многократно. За дълъг период от време.
Сещаш ли се за Петър? Онзи пич от стария ти клас, който наскоро ти се обади с „невероятна бизнес възможност“, която щял да сподели само на теб. Знаеш, че той кара нов модел автомобил, съгласяваш се на предложението да пиете кафе и си мислиш, че това е страхотна възможност.
Да де, ама не знаеш няколко неща за онази fancy кола, която Петър кара. Не знаеш, че тя е лизингова, не е на Петър, а дори той не я изплаща! И когато бъде изплатена, пак няма да бъде негова собственост. И все пак, той промотира своя бизнес чрез нея. Просто тактика. Психология.
Живеем в невъобразими времена, изпълнени с парализиращи страхове и осакатяващи съмнения в себе си и ще има хора, които плячкосват от тези съмнения и страхове толкова, колкото и тези, които им се поддават. Те използват твоите страхове и съмнения, от твоите мечти и цели.
Моят въпрос е следният – преди да влезеш толкова лесно и да се поддадеш, направи пауза и задай трудни въпроси. Защото в крайна сметка, Марк Твен го е казал много правилно:
Всеки път, когато се окажеш на страната на мнозинството, е време да спреш и да се замислиш!
Въпрос дали човекът, на когото поверяваш парите си, отделя повече време за архитиране и подрязване на техния онлайн живот, отколкото за предоставяне на резултати за своите клиенти и партньори. Какъв е техният опит? Имат ли такъв? Имат ли препоръки, социални доказателства и резултати? Образовават ли се или овластяват от личния си опит или разчитат на повторно възвръщане от пътищата на другите? Това са „уроците, които са научили“ от Стив Джобс, Илон Мъск или някой друг непоколебим гений, брато, повече от това да придават мъдрост от собствения си опит. Какво ти продават и какви са резултатите, които ще изпиташ?
След това си задай по-сложните въпроси. Защо този човек? Привлича ли те по някакъв начин, живота, който имат и този, за когото се представят? Защо сега? Защо този момент? Отдели играча от играта и заслужава ли си тя? Заслужава ли си да рискуваш парите си?
Или наистина купуваш страхотната фантастика, която продават, мечтата?
И за край, запомни едно. Никой не може да гарантира твоя успех. А те продават точно това. Внимавай, когато някой ти казва, че успехът ти е гарантиран на празни приказки. Защото сигурното е едно – успехът е сигурен, само когато се потрудиш много здраво за него и направиш жертвите, които той изисква!