Преди години пишех безобразни имейли. Просто ужасни. Пишех нещо и го пращах на своите абонати. Мислех си, че съм невероятен, само защото натисках бутона „Изпрати“ и то се озоваваше в пощата на потребителите ми. В началото повечето ми мейли бяха безцелни. Пишех разни неща, които ми хрумваха на първо време. Супер рандъм. Питах се, защо получавам 10-15 процента open rate. Отписванията също бяха много голям процент.
Следвах съветите на имейл гурутата по това време (само, че по-късно разбрах, че не са били гурута, които печелят пари с имейл маркетинг). Тези псевдо ментори казват никога да не даваме нищо безплатно, защото обучаваме потребителите си да не свикват с безплатни неща.
Те казват, че никога не трябва да даваш истинска стойност в имейлите си. Учи ги само на частична истина, така че твоят абонат да трябва да купи твоите неща, за да получи тайния сос – ценен тийзър, но нищо повече.
Макар че на теория това изглежда като отлична бизнес практика, за клиента не е толкова забавно, колкото да спи върху торба с чукове и толкова ценно като празен портфейл.
Но това беше преди 5-10 години. Много отдавна. Реалността вече е различна.
Научих се. Направих много грешни неща, но се научих. Провалих се много повече пъти, отколкото ми се иска да призная. Най-важното е, че се научих и искам да споделя няколко от тези знания с теб.
Всъщност това е нищо. Средно кликове – 2.5 процента; отписвания – 0.4 процента. Абсолютно нищо. Има колеги, които получават много по-добри резултати. Факт. Не твърдя, че съм най-добрият имейл маркетьор, но научих няколко неща за тези години практика.
Хубавото на имейлите е, че това е твоята собствена малка лаборатория. Може постоянно да правиш различни дейности с цел да ги подобриш за следващия човек. Променяме, гледаме, анализираме. Повтаряме процеса, докато не сме доволни от резултатите. Няма перфектен имейл.
Как да накараш хората да отварят имейлите ти?
Има няколко стъпки, които трябва да следваш, за да бъдеш атрактивен за своята аудитория и те да отварят имейлите, които им изпращаш. Важно е да им предоставяш истинска стойност, за да остават част от списъка ти и да не се отписват.
Информираност
Всички обичаме да се забавляваме. И повечето от нас се присъединяват към имейл списъци, за да научат нови неща. Ако даваш само забавление, има голям шанс, че след известно време аудиторията ти ще се отегчи. Котешките мемета понякога са сладки, но за дългосрочен период абонатите се нуждаят от повече добавена стойност и добра информация.
Но не може и просто да преподаваш и учиш. Никой не иска да отваря дневните си имейли и да чете лекции. Трябва да се учим и забавляваме едновременно. Трябва да даваме невероятни лекции на аудиторията си, която да бъде прикрита със „сладки“.
Аз лично не правя това перфектно. От време на време се шегувам в имейлите си, но не винаги се получава както трябва. Но след като получавам едва 0.4 процента отписвания – значи се справям сравнително добре.
Използвай формулата за заглавия: Полза + Любопитство
Не издаваме имейла в заглавието. Заглавието има едничка цел – да накара читателя да отвори имейла. Не продаваме със заглавието. Не преподаваме в него. Просто караме имейла да бъде отворен. Ако не накараш читателя да отвори съобщението, тези пет часа, които прекара в писане ще бъдат изхабени.
Ние даваме подразбираща се полза за читателя и оставяме кукичка / въпрос в съзнанието му. Мозъците ни мразят кукички. А и се оказва трудно да търсим отговори на открити въпроси. Затова отваряме имейла.
Не правя това с всеки имейл. Има много начини да напишеш завладяващи заглавия, но тази формула е чудесно начало. Заглавието ти е почти толкова важно, колкото и съдържанието на самото съобщение.
Не бъди задник
Едно е да напишеш завладяващ ред от тема, а друго – да кликбайтнеш хората от списъка си. По-добре темата ти да има нещо общо със съдържанието вътре или ще загубиш читателя. За това те съветвам – не пиши напразни кликбайт заглавия, които само ще ядосат читателя ти.
Възпитавай читателите си да отварят твоите имейли
Изпращам имейл с „Добре дошли“ на всички мои абонати веднага след тяхното абониране за ВИП абонамента на MarketingZeus.bg. Давам им стойност още с първия имейл – давам безплатна електронна книга, която смятам, че ще бъде полезна на всеки един читател. Така се опитвам да възпитам читателя да отваря всички мои имейли.
След първия имейл не пускам твърде много кампании. Обикновено един път, максимум два пъти месечно. Разбира се, има периоди, в които минават 1-2 месеца без изпратена кампания към читателите на Marketing Zeus.
Как да поддържаш ниски проценти отписвания и оплаквания от спам
Много е важно да даваш на своите читатели нещо ценно, което те да използват още днес. Човек може буквално да прочете имейла ти, да вземе съвета и да направи нещо, за да подобри живота си с информацията, която си му дал.
Да, трябва и да продаваш. Това е целта от създаването на имейл списък. Но има начин да продаваш без да губиш тези хора, опитвайки се да ги поддържаш като клиенти за цял живот.
Фокусирай се на първо място към читателя
Пиша доста статии и електронни книги. Това не е тайна за никого, особено за моите читатели. Давам и безплатни книги от време на време. Понякога използвам афилиейт линкове, за да предлагам услуги или продукти, които смятам, че са интересни и готини.
Но това, което не правя е следното – не продавам агресивно. Не е в стила ми. Типове като Тай Лопез и Грант Кардон не ме кефят, защото те са доста агресивни продавачи. Твоят читател може да получи 10 сравнително подобни имейла и чак след това да купи. Може и след 20-тия имейл. А може и никога да не купи от теб.
Ето защо имейлът е толкова страхотна платформа за продажби. Можем да изпратим оферта за един и същ продукт или услуга, опакована по ценен, различен начин с всеки имейл. Читателят ще вземе решение за покупката си по своя график, когато си поиска.
Определено има време и място за еднократни оферти, но ако искаме повтарящи се, предсказуеми, вечнозелени продажби, ще трябва да се съсредоточим върху клиентите, които се нуждаят от петдесет имейла за вземане на решение за покупка.
Някои хора ще бъдат част от списъка ти само заради безплатните благинки.
Но все пак, това е в реда на нещата. Евентуално, хората, които са с теб заради безплатните бонуси могат да се превърнат в редовни платци. Арогантно е от страна на създателя на имейла да си мисли, че хората ще купуват още след първия изпратен мейл. Процесът не е такъв. Трябва да обслужваме всички, във всички точки на спектъра за купуване.
Моите читатели продължават да се връщат, защото искат да знаят какво ще кажа след това.
Имейлите не са ракетна наука.
Всичко, което трябва да правиш, е да се отнасяш с хората по начина, по който искаш да бъдат третирани в твоята кутия. Не харесвам шутове в къщата си. Предполагам, че и твоите читатели ще са така. Време е да напишеш мейл, който читателите ти всъщност ще искат да отворят.