Преди доста години, когато все още нямаше интернет, когато телевизията и радиото бяха основните канали за реклама, всички бизнесмени и хора, които развиват брандове наричаха себе си рекламисти.
За дълъг период от време най-ефективният начин търговско предприятие да направи мащабна промяна е бил прост: купува реклами. Рекламите са въздействали. Рекламите са били изгодна сделка. Рекламите са се изплащали. Освен това е било доста забавно да се създават. (Смятам, че и днес е така.) Можело е да купите много наведнъж. Те са правели теб (или твоя бранд) малко по-известни. Били са надеждни: похарчените пари са се равнявали на осъществените продажби.
Чудно ли е тогава, че много бързо маркетолозите са решили, че рекламирането е това, което те правят? И именно заради това започнах да си задавам резонния въпрос – аз маркетолог ли съм или рекламист? През по-голямата част от живота на най-добрите маркетолози маркетингът е бил реклама.
И в един момент това престана да бъде вярно. Което означава, че аз би трябвало да бъда маркетолог, а не рекламист!
Това означава да виждаме онова, което виждат другите. Да изграждаме напрежение. Да се подравняваме по племената. Да създаваме идеи, които се разпространяват. Означава да вършим трудната работа по превръщането в човек, който се ръководи от пазара и работи с (вашата част от) този пазар.
И до ден-днешен, много от клиентите ми бъркат понятията маркетинг и реклама. Дори взаимно ги заменят. Но маркетингът е различен от рекламата, както рекламата е различна от маркетинга.
Маркетингът не е реклама. Точка.
Да си мислиш, че тези две сфери са едно – е проблем.
Маркетингът е свързан със създаването на личност на марката. Рекламата е свързана с популяризиране на личността на тази марка. Ако нямаш първия, какво може да популяризираш? Само прах, въздух и празни съобщения.
Ето защо хората вече не се доверяват на „маркетинга“.
Маркетингът е фокусиран върху изграждането на идентичност на марката. Точно както твоята лична идентичност те прави уникален, маркетологът е отговорен да направи същото за марката. Ако нямаш вградени ценности и концепции, какво още остава да популяризираш?!
И все пак…. маркетингът е свързан с рекламата. Двете си помагат. Заедно са. Едното не може без другото.
И четейки книгата на Сет Годин – „Това е маркетинг“, в началото на книгата имаше абзац, който беше свързан с този въпрос, който в последствие си зададох и аз: „Аз маркетолог ли съм или рекламист?“
И за това идват следните въпроси…
Какво е рекламата и какво прави рекламиста?
Рекламата е платена форма на комуникация, която компаниите използват, за да се популяризират чрез различни медии. В съвременния свят рекламата обхваща традиционни офлайн канали като печат, радио, телевизия, продуктово позициониране, външна реклама, директна реклама и дигитални платформи като видеоклипове, реклами в търсачките, дисплейни реклами, социални мрежи, имейли и други.
Какво е маркетинг и какво прави маркетолога?
Маркетинг буквално е взаимодействието между нашия бизнес и пазара (market). Най-често това е под формата на някаква реклама, но рекламата не изчерпва маркетинга.
Ако имаме добра услуга или стока и общуваме по правилен начин с пазара, значи трябва да успеем. Това е формулата.
Ако сме истински убедени, че нашият продукт е страхотен, но нямаме добри продажби, значи най-вероятно допускаме грешки в своята маркетинг стратегия.
Какви са отличителните белези на добрия маркетинг:
- достигаме до хора, които се интересуват от това, което предлагаме;
- разпознаваеми сме в обществето или в определени групи с това, което правим
- между рекламираното и действително предоставеното няма разминаване (можем да имаме прекрасна маркетинг кампания, но ако не можем да отговорим на създадените очаквания на клиентите, много бързо ще ги загубим)
Рекламите привличат потребители. Маркетингът дава стойност на клиентите.
Маркетингът е включен във всички части на марката. Защо, какво и как марките правят нещо, е в постулата на маркетинг сферата. Той се грижи марката да е фокусирана върху клиента и да носи стойност.
Маркетингът не е реклама!
Маркетингът е свързан с изграждането на идентичността на марката върху правилните постулати и обогатяването на живота на потребителите. Рекламата е там, за да покаже всичко това на правилната аудитория по правилния начин. Те взаимно се облагодетелстват. Единият не може да функционира без другия (в пълна светлина), но те не са едно и също нещо.
И най-накрая, след всичките тези разсъждения горе… Аз маркетолог ли съм или рекламист? Не знам, може би по малко и от двете…