Миграция на сайт е термин, използван за описание на всякакви значителни промени в настройката на уебсайта, които могат да повлияят на SEO оптимизацията, като например промени в домейна, URL адресите, хостинга, платформата или дизайна.

Наскоро в PRFirm се наложи да направим миграция на съществуващ сайт към нов домейн, така че в момента всичко ми е прясно-прясно. Перфектно за статия…

Има много различни видове миграции, но основните стъпки за планиране и отстраняване на проблеми са сходни. Миграциите могат да бъдат много сложни, тъй като често включват много хора и движещи се части. Не се паникьосвай, ако всичко не върви по план; може да поправиш почти всичко, което се обърка.

В това ръководство ще разгледаме:

  • Подготовка за миграция на сайт
  • Извършване на миграция на сайт
  • Тестване и текущ мониторинг

👨🏻‍💻 Подготовка за миграция на сайт

Трябва да знаеш какво се променя и кой трябва да бъде включен, за да се случи това. С други думи, имаш нужда от план и място за проследяване на всички движещи се части. Ще трябва да знаеш всички участващи хора, тяхната роля, срокове и да въведеш процес за проследяване на всичко. Мениджърът на проекти и системата за управление на проекти помага за всичко това. Опитвайки се да направиш всичко това по имейл и/или Slack, ситуацията може бързо да излезе от контрол.

Искаш също да имаш план за връщане (бекъп), само в случай, че нещо се обърка ужасно. Винаги трябва да иматеш ачин да се върнеш в първоначалното състояние, дори ако планираш да го използваш само в екстремни ситуации.

Ще искаш да знаеш въздействието на даден ход, затова се увери, че имаш достъп до Google Search Console и Google Analytics на старите и новите сайтове (направи комбиниран изглед, ако е необходимо, за да видиш и двата). Някои промени могат да отнемат няколко седмици или дори месеци, когато може да видиш поток, но други може да не видят никакви промени. Например, ако мигрираш сайт със среден размер към нов домейн, очаквам няколко седмици, за да влезе всичко в ритъм. Но ако комбиниращ в съществуващ сайт, може изобщо да не видиш прекъсвания или загуба на трафика.

Трябва също да направиш малко подготвителна работа. Предлагам няколко стъпки:

  • Обходи свояуебсайт. Ще използваш това като базова линия, за да провериш за промени по-късно. Може да използваш одита на сайта за това.
  • Създай набор от тестови страници, като тези от отчета „Топ страници“ в Site Explorer на Ahrefs. Ще ги използваш по-късно, за да провериш за грешки. Може да продължиш и да ги обходиш в отделен проект за одит на сайта, за да може лесно да ги сравниш по-късно.
  • Ограничи достъпа до твоя сайт за разработка, за да предотвратиш индексирането му.
  • Направи резервно копие на сайта, само в случай, че трябва да се върнеш към него.

👨🏼‍🔧 Извършване на миграция на сайт

Точно това, което е включено в миграцията на уебсайт, зависи от това дали URL адресите ще останат същите или не. По -долу ще обсъдим двата сценария.

Когато URL адресите са еднакви…

Това обикновено е по-ясен ход. Поне по отношение на SEO, тъй като се променят по-малко неща. Това все още може да бъде сложен ход, но много от задачите, свързани с тези ходове, обикновено са по скоро работа на инфраструктура/DevOps или разработчици, а не на SEO.

Тези миграции могат да включват:

  • Хостинг: CDN, сървър
  • Платформа: CMS, език, JS рамка
  • Дизайн: шаблон, вътрешни връзки, тагове

Ако използваш инсцениращ или разработващ сайт, най-добре е да получиш достъп, за да провериш за проблеми преди да го стартираш на живо.

Какво да търсите

За това по същество търсиш каквито и да е промени, включително неща като:

  • Канонични тагове. Те трябва да са еднакви.
  • Етикети за заглавие. Увери се, че те са същите или подобни на това, което имаш. Новите системи може да имат автоматизирано генериране на маркери или някои настройки по подразбиране, които може да са различни от това, което си имал.
  • Мета описания
  • Заглавни тагове
  • Hreflang
  • Схема
  • Мета роботи. Искаш да се увериш, че страниците ти не са индексирани.
  • Съдържание. Това е особено важно за JavaScript системите. Новите системи може да не съдържат цялото съдържание в DOM по подразбиране, така че търсачките може да не виждат част от съдържанието в някои случаи.
  • Вътрешни връзки. Неща като breadcrumbs, свързани публикации, връзки в долния колонтитул или дори основната навигация може да са се променили.
  • Разлики в скоростта

Когато URL адресите са различни…

Тези миграции обикновено ще бъдат и са по-сложни. Изключението е преминаването от HTTP към HTTPS – което е доста лесно в наши дни.

Например, на WordPress може да го направиш само с един плъгин или пък няколко реда код.

Тези миграции могат да включват:

  • Домен: промяна на домейн, сливане в друг сайт, разделяне на сайт
  • Протокол: HTTP > HTTPS
  • Път: поддомейн/подпапка, промяна на архитектурата на сайта

Специфични за HTTP> HTTPS

  • Използвай Политика за сигурност на съдържанието на заявки за надстройка – несигурни, за да отстраниш всички проблеми със смесеното съдържание. Бързо се прилага и работи за всички ресурси, освен неща като вътрешни връзки, които все още трябва да актуализираш сам.
  • Инсталирай сертификат за сигурност (SSL)
  • 301 пренасочване от HTTP > HTTPS
  • Добави заглавка HSTS

Не бих се притеснявал за неща като верига за пренасочване по главния път или актуализиране на връзки към сайта. Поправянето на веригата и актуализирането на връзки няма да осигури никакви ползи, тъй като сигналите се консолидират поради пренасочванията.

Специфични за промени в домейна

  • Понижи временно TTL (няколко часа за стойността). Това ще опреснява DNS кешовете по-бързо и когато направиш превключване, промените ти ще бъдат видени от повече потребители по-рано.
  • Използвай инструмента за промяна на адреси в GSC.
  • Провери стария домейн за всякакви ръчни действия, които може да са налице в GSC.

Ето един бърз съвет за потребителите при одит на сайта: ако промениш обхвата на обхождането си в настройките на проекта на различен домейн, новото ти обхождане ще бъде в новия домейн и ще може да го сравниш с обхождането на стария домейн.

Всички

  • Актуализирай вътрешни връзки и връзки в различни тагове, като канонични, hreflang и т.н. Може да успееш да използваш приставка за намиране и замяна, за да направиш това бързо за вътрешните връзки.
  • Настройка на GSC. Това може да включва неща като прехвърляне на твоя файл за отказ, настройване на географско насочване, настройки на URL параметри и качване на карти на сайта (sitemaps). Искаш да запазиш карта на сайта със стари URL адреси за кратък период от време. Това ще помогне за наблюдение на индексирането на URL адреси в GSC.
  • Премахни всички блокове за обхождане за страници на стария и новия сайт. Всичко трябва да бъде обходено, за да се консолидират правилно сигналите.
  • Увери се, че страниците, които искаш да бъдат индексирани, не са маркирани с noindex. Може да използваш одита на сайта за това.
  • Пренасочване на страници. Искаш да си сигурен, че старите страници са пренасочени с 301 пренасочване към новите версии. Добра идея е също да пренасочваш неща като изображения и PDF файлове, но не се притеснявай за неща като JS, CSS или шрифтови файлове. Съсредоточи се върху пренасочването на неща, които се индексират от търсачките и не се притеснявай за други типове файлове.

Трябва да уловиш промените възможно най-рано, така че ако имаш разработчик или сайт за инсталиране, трябва да обходиш това, за да се увериш, че всичко е наред, преди да натиснеш промените към новия live сайт. Не забравяй, че ако стар сайт е използвал HTTPS и сертификатът изтича, ботовете се предават, но потребителите ще получат съобщение за грешка и няма да бъдат пренасочени. Има сертификати, които обхващат множество сайтове, които могат да помогнат за предотвратяване на този проблем.

Ако видиш спад, това вероятно е свързано с пренасочванията, нещо, което не може да бъде обходено, нещо неиндексирано, промени в съдържанието или премахване на съдържание, промени във вътрешни връзки или нещо, което се е променило свързано с техническото SEO.

💻 Тестване и текущ мониторинг

Има различни начини да следиш напредъка на миграцията и да се увериш, че всичко върви както трябва.

С Ahfrefs

Има няколко различни начина за търсене на промени. Както споменах по-рано, може да промениш обхвата на обхождането си в Site Audit и да получиш сравнение, което ти показва какво се е променило. Ще искаш да следиш за промени в неща като:

  • Каноникали (canonicals)
  • Hreflang. Това ще се прекъсне за известно време, ако промениш домейни, тъй като ще отнеме известно време за повторно обхождане на страници и осъществяване на връзки.
  • Схема
  • Мета роботи

Може да получиш информация за трафик на страница, трафик на ключови думи и история на промените с отчетите за най-добрите страници и органичните ключови думи в Site Explorer 2.0. Лесно е да се правят сравнения за един и същ домейн, но ако си променил домейна, може да искаш да експортираш тези данни в Excel или Google Sheets, за да направиш комбиниран изглед за различни периоди и да видиш къде може да са настъпили загуби.

Може също да използва роботът на Ahrefs, за да се увериш, че пренасочванията ти работят правилно и връзките са пренасочени правилно.

Ето най-лесния начин да направиш това:

  • Въведете своя домейн в Site Explorer
  • Отиди в отчета Best by Links
  • Добави филтър „404 не е намерен“
  • Сортирай по препращащи домейни

Това ще ти покаже страници с връзки към тях, които виждаме като 404 с нашия робот. Може да искаш да пренасочиш тези.

С Google Search Console

Google Search Console има много данни, които да ти помогнат при миграцията. Например, може да провериш за проблеми с канонизацията, като използваш инструмента за проверка на URL адреси. Просто въведи URL адреса и Google ще ти каже какъв canonical са избрали.

Освен това може да експортираш GSC данни и да направиш комбиниран изглед на трафика си в Excel или Google Data Studio, за да наблюдаваш по-добре миграцията. Може също да използваш комбиниран изглед на страницата или данните за ключови думи, за да отстраниш всякакви загуби.

Отчетът за обхвата на индекса ти помага да видиш как се индексират страниците. Ако си качил както старите, така и новите файлове на карта на сайта, може да наблюдаваш промяната в индексирането и да провериш за проблеми тук. Като разполагаш с файлове на картата на сайта, може да получиш конкретни отчети за покритието само за страниците в тези карти на сайта.

Ако искаш да видиш преглед на активността на Google при обхождане и всички идентифицирани проблеми, най-доброто място за разглеждане е отчетът „Статистика на обхождането“ в Google Search Console. Тук има различни доклади, които да ти помогнат да идентифицираш промени в поведението при обхождане и да видиш как Google обхожда твоя сайт.

Определено искаш да разгледаш всякакви маркирани статуси на обхождане, като тези показани тук:

Ръководство за миграция на сайт, което трябва да прочетеш (и запазиш)!

Разни

Ако не си получил базовото обхождане на сайта и трябва да провериш за разлики между старата и новата версия, провери archive.org, за да видиш дали имат копие на някоя от страниците. Обикновено те също имат копия на файловете robots.txt от сайтове, които могат да бъдат полезни, за да се види дали нещо се е объркало и случайно е било блокирано по време на процеса.

Ако нямаш достъп до Google Search Console за сайта, пак можете да провериш канонизацията, като поставиш URL в Google. Обикновено първата показана страница ще бъде канонична.

И отново, ако нямаш достъп до GSC, много други проблеми свързани с обхождането могат да бъдат проверени в твоите лог файлове на хостинга.

Само предупреждение, че операторът site: search понякога обърква хората. Ако използваш site:, питаш какво знае Google за конкретен уебсайт. Това, че виждаш страници там, не означава, че те са индексирани по този начин или че има проблем с миграцията. Виждал съм това да доведе до това хората да правят неща като блокиране на стария сайт, за да пазят страниците извън индекса – което създава проблеми на новия сайт.

🖥Продължи наблюдението

Някои проблеми могат да се появят дълго след приключване на миграцията.

  • Наблюдавай стария домейн, за да си сигурен, че ще бъде подновен, и направи същото за всички други, които си пренасочил към сайта. Ако домейните изтекат, всички сигнали, преминали през пренасочвания от по-старите сайтове, могат да бъдат загубени.
  • Ако не си се отървал от стария си хостинг и все още поддържаш пренасочвания там, имай предвид, че те ще се счупят, ако се изключат – и ще загубиш някои връзки. Може да разрешиш това, като пренасочваш чрез DNS и съхраняваш пренасочванията на новия си сайт.
  • Не забравяй да подновиш сертификатите за сигурност или да преминеш към сертификат с много домейни, както говорихме по-рано.

Финални мисли

Мигрирането на уебсай не е лесно, така че е време да празнуваме, ако всичко е минало добре. Въпреки това, тъй като това вероятно няма да е последният път, когато правиш миграция на сайт, бих предложил да се събереш още веднъж с участващите, за да разгледаш какво е минало добре, какво се е объркало, какво би променил, ако трябва да го направиш пак.

Големи брандове, които ни се довериха

PR Transparent
Sevastopol dolphin
Soccer Court Logo Template
PrognoziraiMe logo white
sportmax logo 600 600 e1652873788468
novo logo

Ще се радваме да помогнем.

Свържи се с нас и нека заедно започнем дигиталната трансформация на твоя бизнес.

Пиши ни