Над 60% от всички приложения на изкуствения интелект в момента идват от сферата на маркетинга и продажбите, тъй като технологията има огромен потенциал да увеличи производителността и оперативната ефективност в един от най-креативните сектори.

Думите на Лора Иванова, изпълнителен директор „Корпоративни акаунти“ в Google Cloud, много ясно показват накъде ще се развива технологията през следващите години. Тя беше сред лекторите в първия за годината мастърклас – Marketing in the era of AI, организиран от „Капитал“ и Digitalk.OpenAI: Правните спорове около бъдещето на изкуствения интелект.

По думите на експерта навлизането на иновацията бележи началото на поредната технологична революция, като тя ще има също толкова силно въздействие върху бизнеса, каквото и изобретяването на парната машина, откриването на електричеството и развитието на информационните технологии. Иванова разкри и кои са трите ключови области, в които маркетинг екипите могат да се възползват от възможностите на AI, а това са именно генерирането на съдържание, персонализирането на кампаниите, анализът на данни и извличането на прозрения.

Откъде трябва да се започне обаче с прилагането на технологията и кои са препятствията, за които бизнесът трябва да внимава, ето какви съвети дадоха участниците в събитието:

1. Да експериментираме с AI

Независимо за коя сфера на бизнеса става дума, внедряването на нова технология, каквато е генеративният изкуствен интелект, може да изглежда като истинско предизвикателство. Според Ленко Йорданов, Head of Digital and Demand Generation в TBI Bank, най-важното обаче е да се подходи с отворено съзнание и да се прегърнат възможностите на иновацията. „Това е пътуване, бъдете готови да сгрешите и да експериментирате“, подчертава той.

Експертът дава пример с внедреното от ТBI Bank решение за разпознаване на изображения с цел прогнозиране на това кои реклами ще имат най-голямо въздействие върху потребителите. По думите му финансовата институция решава да се фокусира само върху един продукт от портфолиото си, при който да изпробва възможностите на изкуствения интелект, като в случая става дума за мобилното банкиране. „Този продукт не допринася за приходите ни и затова имахме свободата да експериментираме с маркетинга и предлагането, споделя още Йорданов. С времето алгоритъмът става по-добър, захранваме го с повече данни и нещата наистина започват да се случват“.

2. Да си поставим правилните цели

След като се увери, че има правилната нагласа, маркетинг екипът може да премине към действия. За целта на първо място той трябва да определи своите цели – какъв проблем иска да разреши и как впоследствие ще оцени получените резултати от внедреното AI решение или интегрирания модел. „Данните са основа за фирмените усилия в сферата на машинното обучение и изкуствения интелект. Но не става дума само за качеството и количеството на данните, успехът зависи също така от това как ги използвате“, отбелязва Лили Костадинова, Data and AI Consultant в Cloud Office.

Тя допълва, че е важно компаниите да знаят преди всичко какво искат да постигнат с даден AI проект. По думите й повечето платформи вече стават интуитивни и не се налага маркетинг експертите да имат задълбочени технически познания, единствено трябва да се научат да взаимодействат с интерфейса и да обърнат внимание на детайлите. „След като имат ясна цел и концепция, те интуитивно могат да започнат да използват AI моделите“, убедена е Костадинова.

3. Да се фокусираме върху данните

Третата ключова стъпка от работата с изкуствения интелект трябва да бъде посветена на данните: тяхното събиране, изчистване, подготвяне и обработване. Грешките в наборите от данни могат да се окажат катастрофални за финалната ефективност и полезност на всяко AI решение. Именно и затова всеки бизнес и маркетинг екип трябва да подходи изключително внимателно към типа и качеството на информацията, с която ще захрани даден модел или система.

„Данните са началната точка“, категоричен е Ясен Лилов, Data & Analytics Service Lead във VertoDigital. Според него с навлизането на изкуствения интелект маркетинг екипите трябва да се научат да делегират досегашните си задачи на технологията и се фокусират върху етапа, върху който запазват най-голям контрол, а именно захранването на AI платформите с данни. Ако компанията пък не разполага с такива, вече тя може и да си купи качествени данни. А след това остава да се определят основни показателите и да се стартира с изграждането на първите приложения.

4. Да изберем правилната технология

Въпреки че много се коментират предимствата на генеративния изкуствен интелект за маркетинг сектора, това е само върхът на пирамидата. Gen AI решенията са подходящи за справянето със задачи, които изискват креативност – от създаването на текстово и визуално съдържание, до даване на предложения какво да включва един сайт. Всичко това обаче изисква значителни изчислителни ресурси, които на свой ред налагат високи разходи.

В същото време обаче съществуват маркетинг задачи, които могат да бъдат разрешени и с по-прости технологии. С други думи, когато още от самото началото се постави точна цел какво бизнесът иска да постигне с AI, лесно ще може да се установи и най-изгодната технология. Например за определянето на даден клиентски сегмент може да разчита само на анализиране на информация с използването на неконтролирано обучение, като не е необходимо да се прибягва до по-скъпи и сложни системи, разкрива Виктор Червенобрежки, Machine Learning Lead в Cloud Office. „Ако не обмислите какъв тип изкуствен интелект да приложите, това ще доведе до увеличаване на разходите ви и няма да намерите решение на своя бизнес проблем“, обяснява още той.

5. Да включим AI в организационната култура

На последно място, макар не и по значение, експертите съветват изкуственият интелект да бъде включен в организационната култура. За целта трябва да се покажат ясно ползите и възможностите на технологията на маркетинг екипа, препоръчва Петър Хаджиколев, маркетинг мениджър „Социални мрежи“ в 1FORFIT. Той допълва, че е важно да се разкрият подходящите и уместните приложения, при които всеки служител да се убеди как неговата работа може да бъде улеснена с помощта на AI.

Хаджиколев споделя своя опит на база на активното използване на генеративен изкуствен интелект в кампаниите на 1FORFIT през последната година. Фирмата разчита на различни AI решения, за да създава ангажиращо визуално съдържание по-бързо и по-ефективно за различни платформи, както и за да автоматизира голяма част от задачите на своя екип. Експертът изтъква, че благодарение на прилагането на технологията продуктивността на служителите се е увеличила значително, това е довело до разширяване на бизнеса и в крайна сметка до наемането на нови трима маркетинг експерти.

Това са само първите стъпки, които ще ви помогнат да се възползвате от необятните възможности на изкуствения интелект. Технологията обаче обещава да създаде революция не само в маркетинг сферата, но и във всяко друго бизнес направление. За това как да се приложи AI и в другите сектори ще можете да научите в следващите мастъркласове от серията AI Explained.

Capital.bg

About the Author: Аптраил Халил


Leave A Comment

Големи брандове, които ни се довериха

Ще се радваме да помогнем.

Свържи се с нас и нека заедно започнем дигиталната трансформация на твоя бизнес.