Здравей Светлозар, благодаря, че се спря и отдели време да прочетеш тази история. Оу, значи се казваш Светослав, а не Светлозар – добре, грешки се случват. Не е ли така, Светлин?

Повечето от нас имат ситуация, в която Старбъкс изписват имената им грешно. Спомням си, когато един бариста написа Хепи (happy) вместо Апи на чашата ми, когато бях в Щатите. Дали бях happy след тази случка?! Приличам ли на Хепи изобщо? Какво за Бога?

В България това за сега не ми се случвало, но нека не се отклонявам излишно.

Като общо правило, всеки такъв „инцидент“ трябва незабавно да бъде публикуван в социалните мрежи, нали? Е, и аз направих точно това.

Годината беше 2017-та. Тогава бях J-1 студент и бях на бригада в Съединените щати. Бяхме се заговорили с един от колегите след тази случка, когато в един момент стигнахме до общия извод: „Това не е нищо лично. Това е тяхната маркетингова стратегия.“

Бяхме си задали въпроса: „Как, по дяволите, това ще е маркетинг стратегия? Да изписваш грешно името на клиента си?!“ А отговорът беше толкова ясен. Какво е първото нещо, което правим, когато си вземем напитка от Старбъкс? Дори преди да отпием за първи път? Публикуваме го във Facebook или Инстаграм, разбира се.

И тогава всичко ни се изясни. Абсолютно всичко.

В крайна сметка ще се върна към маркетинговата им стратегия. Но за сега нека започнем с другите възможни причини, поради които баристите на Starbucks изписват името ти грешно на чашките с гореща напитка.

Направих кратко прочуване в интернет и разговарях с някои баристи на Старбъкс – откритията бяха интересни.

Нека започнем…

Причина 1: Обикновено кафетериите на Старбъкс са доста шумни 📢

Старбъкс

Всички знаем, че J.K. Rowling написва легендарните книги за Хари Потър в различни кафенета. Само приятелско напомняне, че това не е Starbucks. Доколкото знам, тя посещавала тихи малки местни кафенета, за да създаде нещо, което всяко дете от 90-те никога няма да забрави.

Не съм сигурен дали би могла да направи това в Starbucks на Севастопол във Варна или в някой оживен софийски мол. Шумът от кафемелачките, хората, които говорят, и вътрешната музика не създават най-добрата среда за творческа работа.

Това е част от причината баристите на Starbucks трудно да чуват името ти и в последствие да го изписват погрешно. Затова Зара, моля те, не се чуди, ако на твоята чаша с кафе пише Зора.

Причина 2: Твоето име има различни варианти при спелуване ✏

списъци с имена

Кейтлин или Катлийн? Въпреки че звучат почти еднакво, когато говориш, правописа на тези две имена не е толкова близък.

Разбира се, подобни неща често се случват повече в чужбина, отколкото у нас. И все пак, може да има имена, които могат да бъдат грешно спелувани.

Има цял брой имена, които звучат сходно, но изглеждат съвсем различно на хартия. Например Nik / Nick, Микел / Майкъл, Ибрахим / Авраам, Дейвид / Давид и така нататък.

И когато вземеш под внимание силната атмосфера, ще разбереш, че за баристите не е толкова лесно да получат твоето име, както е в паспорта ти – съжалявам.

Причина 3: Правят го нарочно, защото имат лош ден 🎭

Старбъкс баристи

Надзорник на смяна в Starbucks написа в профила си в Quora:

Твоят бариста много добре знае, по дяволите, че се казваш Хари, но той не е в най-доброто си настроение и пасивно-агресивно записва Хайри или Хери. (Случва се, въпреки че се радвам, че не се случва често и това поведение се коригира доста бързо.)

Ник Рение

Да си признаем – да си бариста в Starbucks (или където и да е другаде) може да бъде трудна работа. Постоянно приемаш поръчки (и шитове от някои груби клиенти) почти през целия ден.

В един момент служителите просто спират да се грижат и започват да правят това, което искат. Те не се интересуват от „клиентът винаги е прав“, защото те са хора и могат да преминат през емоционални проблеми като всеки друг човек.

Малко съпричастност от клиентите в такива ситуации може да бъде много полезно. Кажи им, че изглеждат красиви и вършат чудесна работа. Това би им помогнало много. Повярвай ми. Малко съпричастност. Малко да влезем в техните обувки.

Причина 4: Маркетинг стратегията 🤳🏻

Хаштаг с постове за грешно изписване на имена в Старбъкс

Поради лошите си маркетингови решения, Старбъкс се оказа неуспешна в Австралия, Израел и Виетнам.

Въпреки това, Starbucks, съзнателно или несъзнателно, има една от най-добрите маркетингови стратегии в кафе индустрията – изписването на имената на клиентите грешно, така че те да публикуват за това в социалните медии.

И така, как се случва цялото това нещо?

  1. Старбъкс бариста получава поръчката ти и спелува името ти грешно.
  2. Клиентът е ядосан/раздразнен/изненадан.
  3. Последователите на клиента в социалните мрежи подсъзнателно избират Starbucks, за да получат кафе или за срещи (защото те са изложени от марката съвсем наскоро).
  4. Повтаряне на стъпки 1 до 3.

Хаштагът #StarbucksNameFail има повече от 27 000 публикации в Instagram. Сега ако приемем, че всички тези 27 000 души имат по средно 200 последователи, може да се каже, че 5.4 милиона души бяха изложени на марката „Starbucks“ безплатно.

И дори не броя на клиентите, които не използват хаштагове или използват друг таг, като #StarbucksName, #StarbucksNameGame и т.н. Ако вземем под внимание тези хора, обхватът може да е над 8 до 10 милиона.

Точно така, кафе гигантът дори не е трябвало да похарчи стотинка за реклами, за да достигне до милиони хора – лудост, нали?

Последни думи

Аз съм маркетолог и все още не съм сигурен дали го правят нарочно или това е просто случайна човешка грешка. Но грешките са твърде много и често, нали? Все пак…

Но разбирам това – понякога нещата стават вирусни без никакво планиране. И това е най-доброто нещо, което някога може да се случи с бизнес или личен бранд.

Понякога са необходими хиляди долари, свръх скъпа маркетинг и рекламна агенция и няколко търговци, за да рекламират марката и да увеличат приходите.

И понякога Вселената се разгръща както трябва и ти носи безплатна публичност – разбира се, ние точно това искаме в крайна сметка.

Големи брандове, които ни се довериха

PR Transparent
Sevastopol dolphin
Soccer Court Logo Template
PrognoziraiMe logo white
sportmax logo 600 600 e1652873788468
novo logo

Ще се радваме да помогнем.

Свържи се с нас и нека заедно започнем дигиталната трансформация на твоя бизнес.

Пиши ни