Вече над 4 години работа с различни проекти и клиенти в PRFirm, както и хилядите разговори с потенциални клиенти по имейл и телефона покрай MarketingZeus.bg, често чувам и получавам нелепи запитвания и въпроси, които понякога наистина ме карат да изпадам в истински шок. Не се шегувам.
Ето списъка ми с най-любимите фрази, които съм срещал като маркетинг експерт през годините, които ме накараха да се усмихвам или да се смея в даден момент. Имаш нужда от добри вибрации, за да направиш този сив ден по-добър? Вземи малко пуканки и се наслади на историята.
„Социалните мрежи не работят. Нека ги оставим за нашия employer branding“
Кой каза, че социалните медии не работят? Редовно публикувам в Quora, Reddit, Pinterest и получавам над 30 000 показвания на месец без много последователи. Моят акаунт в LinkedIn продължава да изпраща нови покани за връзка, откакто започнах да споделям публикациите си и в Medium.
Има огромна разлика между това, което правиш и с каква цел. Освен ако не са поставени ясни цели за всеки канал в социалните медии, той ще продължи да служи като забавна среда за лафене с последователи и фенове.
В brainstorming сесиите съм чувал и други перли като: „Искаме да имаме повече последователи онлайн, за да изглеждаме по-достоверни. Можем ли да го направим? ” – LOL.
Повечето брандове не разбират, че активността в социалните мрежи не е само монолог. Те си мислят точно това. Истината е, че не е. Редовното публикуване там е диалог. Ние искаме нашите последователи и фенове да взимат активно участие в нашите публикации и да заемат различни позиции там.
Основната цел на социалните медии не е да покажат колко готина е компанията, а да се доближат до аудиторията.
„Искам да се фокусираш само върху SEO. Остави всички останали канали“
Може да звучи нелепо, но съм го чувал от няколко представители на бизнеса в различни компании.
Без ясно разбиране на начина, по който работят различните канали, както и дейността на конкурентите, е опасно да се правят такива изявления.
Ако се окажеш в едни и същи обувки, ето как отговарям на такива твърдения, които карат некомпетентните фирми да мислят за бъдещето си:
„Можем да ограничим обхвата на работата само до SEO. Твоята целева аудитория обаче не е само в Google, но тя също присъства в социалните медии и чете имейли и живее офлайн. Необходима е гладка комуникация на всеки етап от пътуването на клиента, за да се превърне посетителят в платен клиент. Ако не можеш да го направиш, твоите конкуренти ще го направят. Така буквално ще оставяш пари на масата.“
Маркетингът не е един канал, а по-скоро стратегически подход, който ти позволява да насочваш потенциални клиенти независимо от бюджета и наличните ресурси.
„SEO е безплатно. Защо трябва да плащаме за реклама?“
Изненадващо, някои хора виждат платените реклами на Google като друга версия на SEO, която помага на компаниите да останат на върха на SERP в Google. Това е нещо като машина, която продължава да ти дава резултати, докато не спреш да я храниш с пари.
Е, всеки има право на мнение и не е възможно лесно да го промениш.
Без значение колко разочароващи са подобни твърдения, всеки трябва да разбере, че не съществува чиста „безплатна“ стратегия. Всичко струва нещо – време, пари, нерви, усилия, компромиси.
SEO и платените реклами са два различни канала, които са предназначени да работят заедно, а не да се конкурират. Именно такива неща се опитваме да обясним на нашите клиенти в агенцията, да ги възпитаме и да им покажем, че това са напълно различни канали имащи общи връзки, но все пак – различни.
„Но нали си маркетинг специалист. Как не можеш да се справиш с всичко?“
Тази фраза има и друга много любима моя версия. „След като си маркетинг експерт, как не знаеш отговорите на всичките ми въпроси?“
О, да, като маркетолог мога да управлявам съдържание, да правя имейл маркетинг, да пускам платени реклами във всичките ти канали в социалните мрежи, да пиша убедителни копия и да си сътруднича с дизайнери и разработчици в свободното си време.
Но, чакай! Има и стратегическо планиране, анализ на данни, маркетингови проучвания и изграждане на връзки. Разбира се, мога да направя всичко за осем часа на ден. Или 16. А защо не 27?
Това е типично възприемане на маркетингова работа според представителите на бизнеса. Винаги съм напомнял на бизнесмените, че в днешно време няма чисто „маркетингови задължения“. Различните задачи се изпълняват от подходящи експерти.
Когато става въпрос за сериозен бизнес, един човек не може и не трябва да се справя сам с всичко. В днешно време е невъзможно да се довериш само на един фрийлансър, който да прави всички маркетинг активности за теб и твоя бизнес. Маркетингът има толкова много аспекти, че това е нещо извънземно.
„Пробвахме тази стратегия преди и тя не работи за нас“
Изглежда правилен отговор, когато се опиташ да разбереш защо шефът ти е против предложението да пробвате нещо, което и преди е тествано. И все пак, ако дадената стратегия и преди е пробвана, поискай отговор подкрепен с данни, с обяснена стратегия. В противен случай как можеш да разчиташ на предишния опит?
Наскоро чух противоречиво твърдение, че Medium не работи като канал за придобиване на потенциални клиенти. След внимателна проверка на корпоративната сметка забелязах, че нито една от публикациите не отговаря на правилата на Medium; по този начин нито един читател не е попаднал на съдържанието.
„Много от провалите в живота са хора, които не са осъзнавали колко близо са до успеха, когато са се отказали.“ – Томас Едисън
Компетентността и критичното мислене са основни умения за маркетолога. Не приемай нищо за даденост; рови по-дълбоко, за да видиш валидните причини зад всяка мотивация и действие.
„Защо не можем да проектираме продукта така, както ние го искаме?“
Кратък отговор – проектираш за клиенти, а не за себе си! Без да се знае мнението на клиента за дизайна и функционалността, е много трудно да се отгатне какво ще работи и какво ще се провали.
Като маркетолог нямам представа дали моето копие резонира с хората. Разбира се, мога да провеждам изследвания и да измислям нови неща, но какво ще стане, ако не проработи? Трябва ли да го направя отново? Това е въпросът.
Много често ни се случва, когато обсъждаме дадени идеи и стратегии с клиент, той да ни каже нещо от сорта на: „Това е странно, аз не бих постъпил по този начин“. Това само по себе си не е никакъв фактор. Нашето единично мнение е субективно и изобщо не може да бъде прието като статистическа извадка.
„В този момент, не можем да направим това“
Това ми е любимо, когато става въпрос за подход ориентиран към клиента. Като маркетолог често чувам твърдения като „Да, добра идея, но не можем да го направим по този начин“ или „Не можем да разпределим ресурси за справяне с този проблем веднага“.
Ако няма начин да се подобри текущото състояние на работата и да се подобри изживяването на клиентите, защо изобщо да си губим времето?
Най-голямата печалба на търговеца е резултат от упорита работа. Няма резултати, няма самодоволство. Обмисли този факт следващия път, когато приемеш друго предложение за работа.
„Знаеш какво да правиш. Няма нужда от повече разговори“
Често срещан е проблемът да се натовари всичко на раменете на маркетолога и да се остави да правят каквото си искат. Времето минава и тогава идва мениджър и започва да говори за неща, които маркетологът е направил погрешно. Сблъсквал ли си се с подобен случай? Направих го веднъж. Това беше страхотен житейски урок, който ме научи на следното:
Всички стратегически решения трябва да бъдат обсъдени и одобрени с мениджърите от по-високо ниво. В противен случай аз съм единственият, който знае какво се случва и защо.
Независимо от времето и (не)желанието да участваш в даден момент, е важно да включиш представителите на бизнеса в разговора.
„Ние сме на пазара от 15 години. Не сме имали сайт. Защо ни е точно сега?“
Защото времената се променят. Ето защо!
Отдавна се намираме в дигиталната ера. Представи си следната ситуация. Бизнесът ти е на пазара от 15 години. Нямаш сайт и разчиташ най-много на маркетинг от уста на уста. Предлагаш качествени продукти/услуги и си сравнително познат бранд. И все пак, ще има клиенти, които ще те търсят онлайн и липсата на сайт ще играе голяма роля в това да изберат твоята компания.
Също така трябва да вмъкнем това, че наличието на сайт никога няма да ти навреди. Само липсата му може да го направи.
„Нека запазим блога за корпоративните истории“
Ако някога чуеш нещо подобно, обзалагам се, че този човек няма представа защо бизнесът прави блогове и каква е причината да има блог.
Корпоративните истории за служителите, посоката на развитие и постиженията са страхотни, но на кого му пука, ако току-що си създал компанията?
Блогът е мощен канал, който обикновено цели да постигне няколко цели:
- Привлечеш целевата аудитория към сайта.
- Уловиш информация за контакт на потребителя.
- Изградиш информираност за компанията.
- Споделяш авторитетни мнения в конкретна ниша.
Виждаш ли, това може да направи много повече от съхраняването на корпоративни публикации. Ако някога чуеш „Нямаме нужда от блог“ или „Не е необходим план за съдържание“, ще ти трябват двойни усилия, за да обсъдиш проблема със собственика на бизнеса, на който искаш да помогнеш.
Финални думи
Живеем в несъвършен свят, където компетентността не винаги е приоритет. Понякога е невъзможно да промениш мнението на някого и да докажеш своята гледна точка. Забрави, че може да го направиш; това ще ти коства време и енергия.
Ако можех да споделя само един урок от моя опит, бих казал следното:
Бъди там, където хората те уважават и се отнасят с теб по начина, по който заслужаваш.