Футболът днес не е това, което беше преди 20 години.

И преди сме казвали, че е много повече от бизнес, но днес определено можем да потвърдим, че бизнесът надделява над самата футболна част.

И въпреки това, в цял свят има толкова много тимове, които запазват романтиката в играта и ни карат да се вълнува от всичко, което се случва при тях. Карат ни да се влюбваме в играта им, в стадиона им и като цяло всичко, което тези тимове символизират.

Помните ли онази неочаквана титла на Лестър Сити преди няколко години във Висшата лига? А знаете ли, че в момента тимът на Наполи са на път да станат шампиони на Италия от над 30 години? А неочакваната титла на Милан от миналия сезон в Сериа А?

Но разбира се, в момента не съм тук, за да изреждам успехите на различни малки тимове от Европа и света.

Тук съм да ви споделя историята на един петодивизионен клуб от Великобритания, който стана изключително известен благодарение на усилията на неговите нови собственици.

А кой е този отбор, чийто нови собственици го направиха световна сензация – продължете да четете нататък, за да разберете…

Как започна всичко?

Известният със своя бизнес нюх холивудски актьор Райън Рейнолдс и бизнес партньорът му Робърт МакЕлъни купиха третият най-стар футболен клуб света за малко над 2,5 милиона долара преди няколко години.

Но отборът е в 5-та дивизия на английската футболна пирамида и няма почти никакви шансове да стигне до Висшата лига.

Все пак това се оказва един от най-добрите ходове в непрофесионалната футболна история. Страхотен ход както за фенове и играчи, така и за самите собственици на тима.

Може би вече сте се сетили за кой тим точно става дума, а може би не… Въпреки, че по-надолу със сигурност ще го разберете – по-добре да разбуним духовете още сега.. Третият най-стар футболен клуб в света е Рексъм АФК (Wrexham AFC).

Кои са Рексъм АФК? Историята на малкия уелски тим

Футболен клуб на Wrexham Association (на уелски: Clwb Pêl-droed Wrecsam) е футболен клуб на уелската професионална асоциация, базиран в Рексъм, Уелс. Създаден през 1864 година, той е най-старият клуб в Уелс и третият най-стар професионален футболен отбор в света.

Клубът първоначално участва в приятелски срещи и състезания за купата и за първи път влиза в лига, като се присъединява към The Combination през 1890 г.

Той прекарва 13 сезона в Combination и два сезона в Welsh Senior League, спечелвайки четири Combination титли и две титли на Welsh Senior League.

Тимът в Бирмингам и Дистрикт лигата през 1905 г., където ще остане, докато не стане встъпителен член на Трета дивизия Север на Футболната лига през 1921 г.

След това години наред Рексъм се лутат в различните нива на футбола на острова. Движат се нагоре надолу докато не се озовават в Националната лига, което е петото ниво на английския футбол.

Защо покупката на Рексъм се оказа толкова успешен ход?

Половината от тимовете в най-горното ниво на английския футбол за притежавани от американски собственици. Това включват отбори като Челси, Манчестър Юнайтед, Ливърпул, Арсенал и още много други.

Като цяло инвестициите на американци в английски спортове изобщо не е нещо ново или чуждо.

Те го правят поради доста явни причини:

  • Глобален спорт (футбол)
  • Покачващи се цени за телевизионни права / права за излъчване
  • П0-ниски цени на тимове от лиги като НФЛ, НБА, МБЛ и други
  • Увеличаваща се фенска база в световен мащаб

Но Райън Рейнолдс и Роб МакЕлъни купиха непрофесионалния Рексъм за над 2,5 милиона долара в градче на 40 километра от Ливърпул и Манчестър.

Защо го направиха?

Е, това не беше за промоция във Висшата лига – беше за креативно разказване на истории и маркетингов гений.

Нека обясня…

Рексъм е собственост на феновете, така че Reynolds & McElhenney се срещнаха с 2000+ поддръжници (в Zoom) през 2020 г. и направиха оферта. Те се съгласиха да инвестират около 2,5 милиона долара в играчите и съоръженията на клуба и дори подписаха 25-годишен договор за наем на стадион в Рексъм, така че феновете да знаят, че те няма да преместят отбора в идните години.

Началото на новия път за Рексъм АФК

Но истинският успех започна със създаването на документална поредица в стил Нетфликс, в която се проследява историята на покупката на клуба от Райън и Роб, инвестицията в тима и пътя на отбора обратно към известността.

Самата поредица беше кръстена „Добре дошли в Рексъм“. Гениално…

И ето най-добрата част – първият сезон беше нечуван успех, както на терена, така и извън него.

„Добре дошли в Рексъм“ дебютира по FX през август миналата година. Шоуто получи 97% положителен резултат от публиката и веднага получи зелена светлина за създаване на втори сезон.

Клубът вероятно е спечелил добри пари от сделката. Около 400 000 долара на час съдържание + поредица от 8 части =  приблизително над 3,2 милиона долара приходи…

Но това е само част от техния главоломен успех.

Рексъм вече е част от професионалния футбол, след като успяха да спечелят титлата в Националната футболна лига, която се води петото ниво на английския футбол. Благодарение на този успех, акаунтите им в социалните мрежи експлоадираха…

  • Twitter: от 45 000 до над 209 000 (+364%)
  • Instagram: от 27 000 до над 208 000(+670%)
  • TikTok: от 0 до над 459 000

И най-важното, Рексъм превърна това повишено внимание в осезаеми приходи за целия бизнес.

Новите потоци пари

Малко след идването на Райън Рейнолдс и Роб МакЕлъни, двамата собственици бързо затегнаха ръкави и договориха спонсорства с брандове като:

  • TikTok
  • Expedia
  • Vistaprint
  • Aviation American Gin

А броят на феновете, купуващи сезонни билети се е утроил:

  • 2019 – 2609
  • 2021 – 5 892
  • 2022 – 6 820

Така че местната общност също се включва в целия нов път за тима и организацията.

Тази стратегия също така осигури на клуба глобален обхват – нещо, което Рексъм АФК никога не би постигнал.

Например квалификационният мач за ФА Къп на Рексъм АФК срещу Blyth Spartans в събота ще бъде излъчен по ESPN2 & ESPN+. Това означава, че ще се предлага в около 100 милиона домакинства по целия свят.

Това е идеалният пример за някой, който взема местен спортен актив и използва стратегически маркетинг и креативни медии, за да го направи глобално разпознат бранд и бизнес.

Но това не беше от полза само за Райън Рейнолдс и Роб МакЕлъни, но и за феновете на Рексъм АФК.

И това е най-хубавото. Историята на Рексъм е лудост да се повярва на моменти:

  • Купен за 2,5 милиона долара
  • Продуцирани документални серии по FX
  • Добавени над 1 милион последователи в социалните мрежи
  • Утроени покупки на сезонни билети
  • Утроени покупки на клубни артикули / мърчандайз
  • Подписани спонсорства с TikTok, Expedia и много други големи марки

И всичко това благодарение на подхода на двамата нови собственици, които освен бизнес насочени визионери, в последствие се превърнаха и в истински фенове на тима от малкия град.

И сега те са повишени обратно в EFL за първи път от 15 години. До къде ще стигнат Рексъм – предстои да видим…

About the Author: Аптраил Халил


Leave A Comment

Големи брандове, които ни се довериха

Ще се радваме да помогнем.

Свържи се с нас и нека заедно започнем дигиталната трансформация на твоя бизнес.