ChatGPT е чатбот с изкуствен интелект, който може да взема указания и да изпълнява задачи като писане на есета.

Има много въпроси, които трябва да разберете, преди да вземете решение как да го използвате за съдържание и SEO.

Качеството на съдържанието на ChatGPT е поразително, така че трябва да се обърне внимание на идеята за използването му за SEO цели.

Нека да видим…

Какво е ChatGPT и как се ползва?

Накратко, ChatGPT е вид машинно обучение, наречено голям модел на обучение. Големият модел на обучение е изкуствен интелект, който се обучава върху огромни количества данни, които могат да предвидят коя е следващата дума в изречението. За колкото повече данни е обучен, за толкова повече видове задачи, които може да изпълни (като писане на статии, например).

Понякога големите езикови модели развиват неочаквани способности. Станфордският университет пише за това как увеличаването на данните за обучение е позволило на GPT-3 да превежда текст от английски на френски, въпреки че не е бил специално обучен да изпълнява тази задача.

Големите езикови модели като GPT-3 (и GPT-3.5, който е в основата на ChatGPT) не са обучени да изпълняват конкретни задачи. Те са обучени с широк набор от знания, които след това могат да прилагат в други области.

Това е подобно на начина, по който човек се учи. Например, ако човек научи основите на дърводелството, той може да приложи това знание, за да направи маса, въпреки че този човек никога не е бил специално обучаван как да го прави. GPT-3 работи подобно на човешкия мозък, тъй като съдържа общо знание, което може да се приложи към множество задачи.

Статията на Станфордския университет относно GPT-3 обяснява:

За разлика от шахматните машини, които решават конкретен проблем, хората са „като цяло“ интелигентни и могат да се научат да правят всичко – от писане на поезия до игра на футбол до подаване на данъчни декларации. За разлика от повечето настоящи AI системи, GPT-3 се доближава до такава обща интелигентност…

ChatGPT включва друг голям езиков модел, наречен InstructGPT, който е обучен да приема насоки от хора и да дава дълги отговори на сложни въпроси. Тази способност за следване на инструкции прави ChatGPT способен да приема инструкции за създаване на есе на почти всяка тема и да го прави по произволен начин. Може да напише есе в рамките на ограничения като брой думи и включване на конкретни теми.

person holding green paper

Шест неща, които трябва да знаете за ChatGPT

ChatGPT може да пише есета на почти всяка тема, защото се обучава върху голямо разнообразие от текстове, които са достъпни за широката публика.

Има обаче ограничения за ChatGPT, които е важно да знаете, преди да решите да го използвате в SEO проект.

1️⃣ Програмирана да избягва определени теми за съдържание

Например, ChatGPT е специално програмиран да не генерира текст по теми за графично насилие, явен секс и съдържание, което е вредно, като инструкции как да се направи взривно устройство.

2️⃣ Не знае за сегашни събития

Друго ограничение е, че не е запознат с никакво съдържание, създадено след 2021 г. Така че, ако вашето съдържание трябва да е актуално и свежо, тогава ChatGPT в сегашната си форма може да не е полезен за целта.

3️⃣ Има определени отклонения

Важно ограничение, което трябва да знаете, е, че е обучен да бъде полезен, честен и безвреден. Това не са просто идеали, те са умишлени пристрастия, които са вградени в машината.

Изглежда, че безобидното програмиране кара изхода да избягва негативността. Това е нещо добро, но също така леко променя статията от такава, която в идеалния случай може да е неутрална.

По някакъв начин човек трябва да хване волана и изрично да каже на ChatGPT да кара в желаната посока. Ето пример за това как отклонението променя изхода. Помолих ChatGPT да напише история в стила на Реймънд Карвър и още една в стила на писателя на мистерии Реймънд Чандлър.

И двете истории имаха оптимистичен край, който не беше характерен и за двамата писатели. За да получа изход, който отговаря на моите очаквания, трябваше да ръководя ChatGPT с подробни указания, за да избегна оптимистични краища и за края в стил Карвър, за да избегна разрешаването на историята, защото така често се разиграваха историите на Реймънд Карвър.

Въпросът е, че ChatGPT има пристрастия и че човек трябва да е наясно как те могат да повлияят на изхода.

4️⃣ ChatGPT изисква много подробни инструкции

ChatGPT изисква подробни инструкции, за да изведе съдържание с по-високо качество, което има по-голям шанс да бъде изключително оригинално или да приеме специфична гледна точка.

Колкото повече инструкции се дават, толкова по-сложен ще бъде резултатът. Това е както сила, така и ограничение, което трябва да знаете. Колкото по-малко инструкции има в заявката за съдържание, толкова по-вероятно е изходът да сподели подобен изход с друга заявка.

Като тест копирах заявката и резултата, за които много хора публикуваха във Facebook. Когато зададох на ChatGPT точно същата заявка, машината създаде напълно оригинално есе, което следваше подобна структура. Статиите бяха различни, но споделяха една и съща структура и засягаха подобни подтеми, но със 100% различни думи.

ChatGPT е проектиран да избира напълно произволни думи, когато предвижда каква трябва да бъде следващата дума в дадена статия, така че има смисъл да не плагиатства сам. Но фактът, че подобни искания генерират подобни статии, подчертава ограниченията на простото искане „дайте ми това.“

5️⃣ Може ли съдържанието на ChatGPT да бъде идентифицирано?

Изследователи от Google и други организации в продължение на много години работят върху алгоритми за успешно откриване на генерирано от AI съдържание.

Има много научни статии по темата и ще спомена една от март 2022 г., която използва изход от GPT-2 и GPT-3. Изследователската статия е озаглавена „Съпротивителна устойчивост на невронно-статистически характеристики при откриване на генеративни трансформатори“ (PDF).

Изследователите са тествали, за да видят какъв вид анализ може да открие съдържание генерирано от AI, което използва алгоритми, предназначени да избегнат откриването. Те тестват стратегии като използване на BERT алгоритми за замяна на думи със синоними, друга, която добавя правописни грешки, наред с други стратегии.

Това, което те откриват, е, че някои статистически характеристики на текста, генериран от AI, като индекса на Gunning-Fog и индекса на Flesch, са полезни за предсказване дали даден текст е компютърно генериран, дори ако този текст е използвал алгоритъм, предназначен да избегне откриването.

6️⃣ Невидим воден знак

По-интересно е, че изследователите на OpenAI са разработили криптографски воден знак, който ще помогне при откриването на съдържание, създадено чрез продукт на OpenAI като ChatGPT.

Скорошна статия привлече вниманието към дискусия от изследовател на OpenAI, която е налична във видеоклип, озаглавен Scott Aaronson Talks AI Safety. Изследователят заявява, че етичните AI практики като поставяне на водни знаци могат да се превърнат в индустриален стандарт по начина, по който Robots.txt се превърна в стандарт за етично обхождане.

Той добавя:

…видяхме през последните 30 години, че големите интернет компании могат да се споразумеят за определени минимални стандарти, независимо дали поради страх да не бъдат съдени, желание да бъдат възприемани като отговорен играч или каквото и да е друго. Един прост пример би бил robots.txt: ако искате уебсайтът ви да не се индексира от търсачките, можете да посочите това и основните търсачки ще го зачитат. По подобен начин бихте могли да си представите нещо като поставяне на воден знак – ако успеем да го демонстрираме и да покажем, че работи и че е евтино и не вреди на качеството на изхода и не се нуждае от много изчисления и така нататък – това просто ще се превърне в индустриален стандарт и всеки, който иска да бъде смятан за отговорен играч, ще го включи.

Разработеният от изследователя воден знак се основава на криптография. Всеки, който има ключа, може да тества документ, за да види дали има цифров воден знак, който показва, че е генериран от AI. Кодът може да бъде под формата на това как се използва пунктуацията или в избор на дума, например.

Той обяснява как работи водният знак и защо е важен:

Основният ми проект досега беше инструмент за статистически воден знак на резултатите от текстов модел като GPT. По принцип всеки път, когато GPT генерира някакъв дълъг текст, искаме да има иначе незабележим таен сигнал в избора на думи, който можете да използвате, за да докажете по-късно, че да, това идва от GPT. Искаме да бъде много по-трудно да вземем GPT изход и да го предадем, сякаш идва от човек. Това очевидно може да бъде полезно за предотвратяване на академично плагиатство, но също така, например, масово генериране на пропаганда – нали разбирате, спам във всеки блог с привидно тематични коментари, подкрепящи инвазията на Русия в Украйна, без дори сграда, пълна с тролове в Москва. Или имитирайки нечий стил на писане, за да го уличите. Това са все неща, които човек би искал да направи по-трудни, нали?

Изследователят сподели, че поставянето на воден знак проваля алгоритмичните усилия за избягване на откриването.

Но той също така заявява, че е възможно да се победи водният знак:

Сега всичко това може да бъде победено с достатъчно усилия. Например, ако сте използвали друг AI, за да перифразирате изхода на GPT – добре, няма да можем да открием това.

Изследователят обяви, че целта е да се въведе воден знак в бъдеща версия на GPT.

Трябва ли да използвате AI за целите на SEO?

Това е един от многобройните въпроси, които изникват на всички маркетинг специалисти, които искат да класират сайтовете си по-напред в търсещите машини. И все пак – ето няколко отговора на въпроса дали трябва да използваме изкуствен интелект за SEO оптимизация.

AI Съдържанието е откриваемо

Много хора казват, че няма начин Google да знае дали съдържанието е генерирано с помощта на AI. Не мога да разбера защо някой би поддържал това мнение, тъй като откриването на AI е проблем, който вече е бил разбит.

Дори съдържание, което използва алгоритми против откриване, може да бъде открито (както е отбелязано в изследователската статия, към която дадох връзка по-горе). Откриването на машинно генерирано съдържание е обект на изследвания от много години, включително изследвания за това как да се открие съдържание, което е преведено от друг език.

Автоматично генерираното съдържание нарушава указанията на Google

Google казва, че генерираното от AI съдържание нарушава указанията на Google. Така че е важно да го имате предвид.

ChatGPT може в някакъв момент да съдържа воден знак

И накрая, изследователят на OpenAI каза (няколко седмици преди пускането на ChatGPT), че водният знак „се надяваме“ да дойде в следващата версия на GPT. Така че ChatGPT може в даден момент да бъде надграден с воден знак, ако вече не е с такъв…

Най-доброто използване на AI за SEO

Най-доброто използване на AI инструменти е за мащабиране на SEO по начин, който прави работника по-продуктивен.

Това обикновено се състои в оставяне на AI да върши досадната работа по проучване и анализ. Обобщаването на уеб страници за създаване на мета описание може да бъде приемлива употреба, тъй като Google изрично казва, че това не противоречи на неговите указания.

Използването на ChatGPT за генериране на схема или кратко съдържание може да бъде интересна употреба. Но предаването на създаването на съдържание на AI и публикуването му такова, каквото е, може да не е най-ефективното използване на AI поради много причини, включително възможността то да бъде открито и да накара даден сайт да получи ръчно действие (бан). 

2 Comments

  1. Петър Петров 13/12/2022 at 12:11 - Reply

    Много полезно съдържание!

Leave A Comment

Големи брандове, които ни се довериха

Ще се радваме да помогнем.

Свържи се с нас и нека заедно започнем дигиталната трансформация на твоя бизнес.