SEC обвини Ким Кардашиан за незаконно възхваляване на крипто проект в социалните й медии последвана от 333 милиона човека.
Тя уреди обвиненията, като плати 1,26 милиона долара неустойки, освобождаване и лихви след целия процес срещу нея.
Спонсорираната публикация, която й направи $250K, беше за токени Emax от EthereumMax. Тя направи така, че да изглежда, че е инвестирала в токените и не спомена, че това е реклама.
В други случаи, когато не са включени модни думи като крипто, пари и големи имена, ние дори не се тревожим за такива неща, които се случват онлайн всеки ден. Толкова много известни лица рекламират различни продукти, възхваляват ги и дори не споменават, че всичко това е платено.
Най-лошата част от тези измами са участващите хора – влиятелни лица, инфлуенсъри. Те са тези, на които се покланяме в нашата онлайн вселена и следваме сляпо в много от случаите.
Но можем ли наистина да им вярваме?
„Нямам нужда от спонсор, не, аз съм марката сега.“
Джъстин Бийбър беше прав за този единствен ред в Intentions. Сега всички се превръщаме в марки.
Ако още не сте го направили, влезте в LinkedIn и ще разберете значението на личната марка. Всеки човек онлайн има лична марка, дори и тези, които не публикуват съдържание.
Сега помислете за хората, които умишлено работят върху превръщането си в бранд. Те имат огромен брой последователи, общност, готова да се бори за тях, и широк канал за разпространение, за да изнесе своите идеи и продукти.
Инфлуенсър брандовете се увеличиха експоненциално през последните няколко години.
С парите, които текат на пазара за създатели, и инструментите за бързо изграждане на бранд, много повече влиятелни лица стартират свои лейбъли. Те не осъзнават, че значението на общността не се променя с тяхното ново и изискано наименование.
Инфлуенсърите влияят на нашите решения за покупка
Миналата година използвах индийска борса, за да купя крипто. Имаше страхотни отзиви и бях направил проучване, но все още обмислях платформата.
Виждайки един от любимите ми инфлуенсъри да говори за това във видеоклиповете си, ми даде необходимото потвърждение. В крайна сметка изтеглих приложението и похарчих голяма част от спестяванията си.
Крипто зимата беше ужасна за компанията и тя спря операциите си, докато клиенти като мен все още се чудят дали ще им се върнат парите. Не обвинявам никого за събитието. Но виждам влиянието, което тези инфлуенсъри имат върху нас. Като клиент моите решения за покупка трябва да се основават на моята надлежна грижа, а не на влиятелен човек, когото почти не познавам.
Крипто измамите не са единствените, при които инфлуенсъри ни подмамват да инвестираме в проект или токен, но във всяка друга индустрия проблемът е доста подобен.
Посланикът на УНИЦЕФ и актрисата Приянка Чопра беше в новините преди няколко месеца, защото рекламира марката си за грижа за косата, докато носи коса за удължаване. Безгрижна стъпка ли беше или увереност? Не знам.
Друго интересно събитие, което се случи буквално наскоро, е гаврата, която Емили Тротинетката, Тошо Куката и Чеченеца сътвориха в пловдивски мол с участието на момче със специални образователни потребности.
Намирам за тревожно, че инфлуенсърите дори не се опитват да се държат като в сериозен бизнес. Знам, че не е по-различно от фитнес инфлуенсър, който носи фалшив корем, за да примами хората.
Биха ли използвали продуктите, които ни молят да купим или дори да създадем?
Никога няма да разберем това наистина.
Какво могат да направят инфлуенсърите всъщност?
Отговорът е прост – не заблуждавайте публиката си.
Вашата публика е общност, която вярва във вас и ви подкрепя. Вместо да го подмамите да купят вашия долнопробен продукт или да кликнат върху оскъдни спонсорирани публикации, опитайте да направите това:
Изграждане на дълготрайни взаимоотношения
Играйте дългосрочни игри. Това означава изграждане на дългосрочни отношения с вашата общност чрез изграждане на доверие и осигуряване на повече стойност. Колкото повече ви вярват, толкова повече ще допринесат за вашата мисия, като разпространяват добри думи за вас или вярват във вашите продукти.
Когато сте в дилема, попитайте дали искате еднократна покупка или връзка за цял живот.
„Дългосрочните играчи взаимно се обогатяват.“ — Навал Равикант
Бъдете достоверни и надеждни
Не вземайте хиляди левове за публикуване на история за бранд, на който нямате доверие и знаете, че е измама. Не можете да изградите същото доверие отново, след като бъде загубено, особено когато сте малък творец и влиятелен човек.
Рекламирайте само продукти, които сте използвали и на които имате доверие. Това ще създаде доверие. Хората наистина искрено ще вярват във вас.
Хората няма да купуват вашия продукт, защото е добър; те ще го купят, защото ви вярват.
Тук можем да споменем и тези „големи“ YouTube гурута, които ни продават разни неща в интернет, но не са много надеждни, нито много достоверни.
„Доверието се изгражда и поддържа с много малки действия във времето.“ — Лоли Даскал
Създайте networking мрежа
Когато общността ви се довери, те споделят вашата работа с тяхната мрежа, създавайки мрежови ефекти, които са по-мощни от всяка маркетингова кампания.
Всеки потребител добавя стойност към вашия продукт и нарастващата важност на връзката се увеличава, без да правите нищо – потребител 1 оценява потребител 100 без никаква работа от мрежата.
„Мрежовите ефекти могат да бъдат мощни, но никога няма да ги извлечете, освен ако вашият продукт не е ценен за първите си потребители, когато мрежата е задължително малка.“ — Питър Тийл
Заключителни думи
Въпреки че стана по-лесно да мамите хората, това също стана предизвикателство със събудения активизъм. Умните хора не се примамват от вашите ярки реклами и първокласен текст.
За да изградите и успеете в каквото и да било днес, ще имате нужда от общност и нейната подкрепа.
И като потребители, ние гарантираме, че отделяме време и капитал само за истински хора, на които може да се вярва.